Avtalsvillkor
Bakgrund
Dessa villkor gäller när kunden beställer produkter från Ninja.fi:s webbutik på www.ninja.fi. Genom att göra en beställning accepterar du de allmänna villkoren. Dessa villkor påverkar inte konsumenternas rättigheter enligt finsk lag (konsumentskyddslagen).
Ninja har rätt att stänga av webbutiken vid behov, t.ex. för underhåll.
Ninja förbehåller sig rätten att av berättigade skäl ändra dessa villkor genom meddelande via e-post, skriftligen eller via webbutiken. För beställningar gäller de vid beställningstillfället gällande villkoren, vilka kunden måste acceptera innan beställningen fullföljs.
Alla texter och bilder på denna webbplats tillhör Ninja. Otillåten användning eller reproduktion av upphovsrättsligt skyddade bilder och texter är förbjuden.
Uppdaterad 1.8.2025
Kontakta oss
Ninja / No8nik Oy
Y-2957453-4
Eteläkatu 14
13100 Tavastehus
Priserna
Produktpriserna anges i euro (EUR) och inkluderar moms enligt gällande skattesats på 25,5 %. Priserna inkluderar inte hanterings- och fraktkostnader. De priser vi anger vid beställningstillfället gäller under hela kundens köpprocess. Hanterings- och fraktkostnader läggs till det totala beloppet för beställningen, uppdelat enligt den leveransmetod som kunden har valt innan beställningen bekräftas. Hanterings- och leveransavgifterna är tillgängliga för konsultation Leveransmetoder -sida.
Ninja förbehåller sig rätten att annullera en beställning i händelse av ett tydligt prisfel. Ett tydligt prisfel i webbutiken innebär att priset på en produkt tydligt och väsentligt skiljer sig från produktens korrekta pris (t.ex. om produkten har ett pris på 0,00 euro eller inget pris alls). I ett sådant fall skiljer sig det felaktiga priset så tydligt från det korrekta priset att konsumenten anses förstå att prisinformationen är felaktig.
Om det pågår en kampanj i webbutiken eller om kunden har en kampanjkod som berättigar till en viss förmån i webbutiken, kan kunden inte utnyttja mer än en förmån åt gången. En kund kan inte använda en engångsförmån två gånger. Kampanjerna är giltiga under en begränsad tid och kan inte kombineras. Kampanjförmåner beviljas inte retroaktivt. Kampanjförmåner är personliga och kan endast användas en gång, om kunden använder förmånen mer än en gång (t.ex. genom att använda flera kundkonton eller e-postmeddelanden) har Ninja rätt att debitera kunden för den felaktigt använda rabatten eller annullera beställningen. Om förmånen beviljas retroaktivt kommer återbetalningskostnaderna (0,95-1,95 €) att dras av från förmånen.
Avtalets bindande karaktär
Avtalet är bindande för parterna när Ninja har skickat en separat orderbekräftelse till den e-postadress som kunden har angett (Orderbekräftelse). Bekräftelsen utfärdas så snart Ninja har mottagit beställningen och betalningen har genomförts. Beställning som görs på fredag, helgdag eller allmän helgdag bekräftas senast kl. 18.00 nästkommande arbetsdag. En order kan endast bekräftas om Ninja kan verifiera kundens adress.
Ninja förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka en beställning. Ninja garanterar inte under alla omständigheter att produkterna i webbutiken finns tillgängliga. Alla köp som görs med kund-ID anses vara köp som görs av kunden. Det är därför viktigt att kunden förvarar kund-ID:n omsorgsfullt så att de inte kommer till tredje parts kännedom.
Leverans
Leveranstid och avisering av leverans
Vi strävar alltid efter att expediera beställningar senast nästa arbetsdag. Leveranstiden för produkter i lager är vanligtvis cirka 2-10 arbetsdagar, beroende på leveransmetod. För beställningar som görs efter kl. 14.00 beräknas leveranstiden från nästa arbetsdag. Leveranstiden är en uppskattning. Vid en betydande leveransförsening (mer än 14 kalenderdagar efter avtalad leveranstid) har kunden rätt att häva köpet. Kunden kommer att informeras om förseningen inom rimlig tid och att transaktionen kan avbrytas om förseningen är väsentlig. Ninja ansvarar inte för skada som orsakats av att beräknad leveranstid överskridits. Leveranstiderna kan vara något längre under allmänna helgdagar (t.ex. jul eller påsk).
Ninja kommer att ta emot och leverera beställningar i den ordning som de tas emot av Ninja.
Om kunden väljer att hämta hos ett postkontor eller PostNord eller någon av deras samarbetspartners, bör kunden kontrollera de särskilda villkoren för hämtning (t.ex. nödvändiga certifikat eller koder) och de aktuella hämtningsinstruktionerna och kraven med det logistikföretag som kunden väljer. Kunden ansvarar för att de adress- och kontaktuppgifter som lämnas är korrekta. Ninja levererar försändelserna företrädesvis med billigast möjliga leveransmetod och förbehåller sig rätten att ändra leveransmetod. Paketet måste hämtas ut inom sju (7) dagar efter ankomstavisering. En ej uthämtad försändelse är inte en avbeställning och debiteras enligt prislista.
När beställningen är klar för avhämtning skickas ett meddelande till kunden. Detta meddelande skickas till den e-postadress som kunden angav vid beställningstillfället. Kunden är ansvarig för att de kontaktuppgifter som anges är korrekta. Om du har angett att du vill hämta ut beställningen i en Ninja-butik måste beställningen hämtas ut personligen eller genom ombud. Beställningsnumret och giltig legitimation ska medfölja beställningen. Beställningen måste hämtas ut inom sju (7) dagar från ankomstavisering. En ej uthämtad försändelse utgör inte en avbeställning och debiteras enligt prislista.
Leveransmetod och leveransavgifter
Om du bor i Finland kan du välja mellan följande leveranssätt:
- Ninja-butiker
- Ninjas Ninja-butiker: postkontor, Post Office, Postnord eller någon av deras samarbetspartner, eller paketautomat.
- Hemleverans med Posten eller Postnord
Ninja förbehåller sig rätten att ändra leveranssätt. Kontrollera gärna alla aktuella leveranssätt och priser på vår hemsida under Leveransmetoder.
Leverans av produkter
Ninja kan inte garantera att en produkt finns tillgänglig under alla omständigheter. Om en produkt som du har beställt undantagsvis inte finns tillgänglig, kommer Ninja att informera kunden och endast leverera de produkter som finns tillgängliga. Ninja återbetalar kunden för betalda produkter som inte levererats.
Om, undantagsvis, inte alla beställda produkter finns omedelbart tillgängliga förbehåller sig Ninja rätten att omedelbart leverera de produkter som finns i lager och att leverera resterande produkter vid ett senare tillfälle som en separat efterföljande leverans.
Beställningar utanför Finland
Beställningar levereras endast till adresser i Europeiska unionens medlemsstater, Norge, Island, Schweiz, Albanien, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kosovo, Kroatien, Montenegro, Nordmakedonien, Serbien och Slovenien, och abonnenten har tillgång till Postens och PostNords och deras partners landsspecifika leveransmetoder i vart och ett av dessa områden.
Betalning
I Ninja.fi:s webbutik kan du betala med flera olika betaltjänstleverantörer:
- Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Bank, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Pankki.
- Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard och Diners Club.
- Betalningar med mobilen.
- Faktura- och avbetalningstjänster: Klarna, Walley, OP Invoice och Flexibility.
- Presentkort.
Klarna
Köp nu - betala senare!
Dessa villkor gäller mellan dig och den här butiken där du köper varor, biljetter eller tjänster när du väljer Betala senare.
När du väljer Betala senare erbjuder vi dig möjligheten att betala på förfallodagen, som är 30 dagar från det datum då varan eller biljetten skickas eller det datum då tjänsten eller det digitala innehållet finns tillgängligt för dig. Vi överför vår fordran till Klarna Bank AB ("Klarna"). Klarna kommer att skicka betalningsinstruktioner till dig via e-post, enligt vilka du ska betala köpet direkt till Klarna eller, om du har valt automatisk betalning, kommer vi i god tid att meddela dig om framtida betalningar, som automatiskt debiteras på förfallodagen. Om du föredrar att få betalningsinstruktioner per post, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst efter att du har genomfört ditt köp. För kontaktuppgifter och annan information om Klarna, vänligen besök klarna.fi.
Betalningar
Vi kommer att debitera dig en faktureringsavgift på 0 €. Om fordran inte betalas skickar Klarna en påminnelse, för vilken Klarna tar ut en påminnelseavgift på 5,00 euro. Om fordran trots betalningspåminnelser förblir obetald kan Klarna komma att överföra fordran till en inkassobyrå för indrivning, vilket kan medföra inkassokostnader.
Växling av valuta
Om Klarna genomför en valutaväxling kommer vi att använda den växelkurs som gäller vid den tidpunkt då produkterna skickas eller tjänsterna aktiveras. Du kommer att se den beräknade växelkursen vid köptillfället, men den kan ändras om kursen fluktuerar mellan ditt köp och den tidpunkt då produkterna skickas eller tjänsterna aktiveras. Växelkursen inkluderar, utöver basväxelkursen, växelmarginalen och Klarnas egen växelkurspremie. Basväxelkursen bestäms av de kurser som är tillgängliga på grossistvalutamarknaden på växlingsdagen eller föregående bankdag. Där så krävs enligt lag används den officiella referenskursen.
Förändringar i växelkursen kan påverka dig antingen positivt eller negativt när det gäller återbetalningar och krediter. Om du begär en partiell eller fullständig återbetalning efter en återbetalning, är eventuella skillnader i växelkursen ditt ansvar.
Klarnas kreditprövning och behandling av personuppgifter
Om du väljer Betala senare som betalningsmetod kommer Klarna att bedöma din kreditvärdighet.
Klarna kommer att behandla dina personuppgifter för att fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal och för andra ändamål som anges i vår integritetspolicy. Integritetspolicyn finns tillgänglig här och på vår hemsida och genom att använda Klarnas tjänster bekräftar du att du har tagit del av Integritetspolicyn. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att identifiera och analysera din kundrelation, göra kreditbedömningar, marknadsföra och utveckla vår verksamhet. Vi kan också komma att överföra dina uppgifter till utvalda parter (t.ex. kreditupplysningsföretag) som kan befinna sig utanför EU/EES. I vårt integritetsmeddelande finns mer information om datadelning, dina rättigheter till dina uppgifter, hur du kan kontakta oss om du har några frågor eller om du vill lämna in ett klagomål till myndigheterna.
Uppdrag eller överföring
Du får inte överlåta eller överföra dina rättigheter eller skyldigheter enligt dessa villkor till någon annan. Vi kan när som helst tilldela eller överföra dessa villkor eller någon rättighet eller skyldighet enligt dessa villkor till en tredje part, förutsatt att villkoren inte blir mindre gynnsamma för dig till följd av detta.
För mer information, vänligen besök Klarnas webbplats: https://www.klarna.com/fi/ehdot/
Walley Faktura/Betalning
Flexibilitet och valfrihet - betala i en klumpsumma eller i delbetalningar, i den takt du själv väljer
Faktura och kontokredit ger dig mer tid att betala för dina köp på nätet. Du kan vänta på att din beställning ska komma fram innan du betalar för den. Du kan betala allt på en gång med en faktura eller i mindre delbetalningar med en checkräkningskredit, så att du kan betala det belopp som passar dig bäst varje månad, fördelat över en period på upp till 36 månader.
Fri betalningstid med din faktura - säkra och enkla transaktioner
Med en faktura får du alltid 45 dagars räntefri betalningstid för dina köp på nätet. Den långa betalningstiden ger dig möjlighet att kontrollera ditt köp och vid behov returnera det innan fakturan förfaller.
För att utnyttja betalningstiden behöver du ett positivt kreditbeslut, som är lätt att ansöka om vid köptillfället. Du kan ansöka om det om du har fyllt 18 år, har ett finskt personnummer och en stadigvarande officiell hemadress i Finland. Din kredithistoria kommer också att kontrolleras i Bisnode Finland Oy:s register.
Betalningsmetoden kan användas för köp upp till 5 000 euro.
När du har fått ett positivt kreditbeslut och bekräftat köpet får du en faktura för ditt köp via e-post. Om du vill betala din faktura i mindre delbetalningar och med en betalningstid som passar dig bättre (1-36 månader) måste du ingå ett revolverande kreditavtal med Collector Bank AB genom att logga in på Min webbplats på min.walley.fi. Vid undertecknandet av kreditavtalet kommer du att beviljas en kreditgräns som kommer att vara tillgänglig för efterföljande köp i enlighet med kreditvillkoren.
När du har ett giltigt kreditavtal behöver du endast betala det minimibelopp som anges på fakturan du får senast på förfallodagen, men du kan välja att betala ett högre belopp om du vill. Du får sedan ett månatligt kontoutdrag via e-post tills krediten är betald i sin helhet. Om du vill kan du alltid betala tillbaka din kredit i delbetalningar över det minimibelopp som anges på ditt kontoutdrag.
Kreditkostnad och exempel på kredit: Nätbutiken Ninja.fi tillämpar kampanjvillkor med en ränta på 19,2 % per år i nominella termer och en månadsavgift på 2,95 € per månad (3,80 € på första fakturan). Om den beviljade kreditgränsen är 1 000 euro och den utnyttjas i sin helhet för köp i Ninja.fi-webbutiken och krediten återbetalas inom 36 månader, är den effektiva räntan 28,6 %, den totala kreditkostnaden 403 euro, det totala belopp som ska betalas 1 403 euro och antalet delbetalningar 36, enligt gällande kampanjvillkor. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgade påminnelse- och inkassoavgifter samt dröjsmålsränta.
Kreditvillkor och andra villkor
Fakturan och krediten är utställd av Collector Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, registrerad innehavare av varumärket Walley. Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, 404 39. För ytterligare information PÅ www.collector.fi
För fullständiga villkor och information om Walley Faktura och Kontokredit, vänligen klicka på följande länkar:
- Detaljerad tjänstebeskrivning: https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/
- Allmänna villkor för fakturor och kontokrediter: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf
- Standardiserade europeiska konsumentkreditvillkor: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
Vänligen kontrollera alla giltiga betalningsmetoder på vår webbplats under Betalningsmetoder.
Byte och återbetalning
Beställda produkter har 14 dagars ångerrätt från det datum då produkterna mottagits. Produkterna måste vara oanvända och i gott skick för försäljning. Kunden ansvarar för produktens värdeminskning om produkten returneras i ett annat skick än originalskicket. Hygienprodukter som levereras i förseglade förpackningar (t.ex. örhängen, piercingsmycken) har inte ångerrätt om förseglingen har brutits (Konsumentskyddslagen 6:16§ 5) eller förpackningen har öppnats på något annat sätt.
Retur från Finland
Ninja erbjuder fri retur för beställningar med ett pris före fraktkostnader på mer än €0,00. Kunden är ansvarig för returkostnaderna för beställningar med ett värde på 0,00 €.
För att utnyttja den kostnadsfria återbetalningen måste abonnenten logga in på sitt kundkonto (account.ninja.fi) och fylla i avbokningsformuläret, följa återbetalningsinstruktionerna och använda den återbetalningskod som Ninja tillhandahåller. Kunden måste använda samma e-postadress för att logga in som den som användes för att göra beställningen. Returinstruktioner och retur-ID skickas via e-post efter att returmeddelandet har behandlats. Returen kan också lämnas in kostnadsfritt till ett av Ninjas kontor. Ett automatiskt bekräftelsemeddelande skickas efter mottagandet av avbeställningsanmälan. Kunden måste returnera produkterna inom 14 dagar från mottagandet av returinstruktionerna.
Returer från utlandet
Returkostnaderna för internationella beställningar är kundens ansvar.
Abonnenten måste logga in på sitt kundkonto (konto.ninja.fi) och fylla i avbeställningsformuläret. Kunden måste använda samma e-postadress för att logga in som den som användes för att göra beställningen. Returinstruktioner och ID kommer att skickas till dig via e-post efter att returmeddelandet har behandlats. Ett automatiskt bekräftelsemeddelande skickas efter mottagandet av annulleringsbegäran. Kunden måste returnera produkterna inom 14 dagar efter mottagandet av returinstruktionerna.
Att tänka på vid returer
Extra leveranskostnader återbetalas inte vid retur. Om eventuella rabatter eller kampanjvillkor i beställningen inte uppfylls efter retur, debiteras mellanskillnaden vid retur. den ursprungliga beställningen har överskridit gränsen för fri leverans, men efter returen är ordervärdet under gränsen, kommer leveransavgifterna för den valda leveransmetoden att debiteras. enligt den vid var tid gällande prislistan). I annat fall kan returnerade försändelser debiteras den faktiska fraktkostnaden. Omleveransen faktureras med fraktkostnaden enligt gällande prislista. En retur per order är kostnadsfri, därefter debiteras kostnaden för returen enligt gällande prislista.
Ej uthämtad leverans
Ej uthämtade försändelser betraktas inte som returer enligt konsumentskyddslagen. De faktiska leverans- och returkostnaderna för en outhämtad försändelse debiteras i enlighet med vid var tid gällande prislista. För beställningar som hämtas ut i våra butiker debiteras en leveransavgift på 3,90 euro om beställningen inte hämtas ut inom utsatt tid.
Annonsering av produkter
Ninja ansvarar för att varje försändelse kontrolleras noggrant innan den skickas till kunden. Om produkten trots detta är defekt eller felaktig ska reklamation ske omgående till Ninjas kundtjänst (asiakaspalvelu@ninja.fi). Om du vill häva köpet återbetalas betalningen inom 30 dagar från det att Ninja mottagit den felaktiga produkten.
Konsumentskydd
Ninja följer i all sin verksamhet konsumentskyddslagen samt Konkurrens- och konsumentverkets riktlinjer och rekommendationer.
Lösning av tvister
Om en tvist rörande ett kommersiellt avtal inte kan lösas genom förhandling mellan parterna, kan konsumenten hänskjuta ärendet till Konsumenttvistnämnden. Innan ärendet tas upp i konsumenttvistenämnden bör konsumenten kontakta konsumentrådgivningen vid Registrar's Office (www.kuluttajaneuvonta.fi). Tvister kan också lösas genom EU:s tvistlösningsorgan för konsumenttvister (https://consumer-redress.ec.europa.eu/)
Force majeure
Ninja ansvarar inte för förseningar och skador som orsakas av ett hinder utanför Ninjas kontroll, som Ninja inte rimligen kunde ha förutsett eller vars följder Ninja inte kan undvika. Force majeure omfattar stridsåtgärder, personalens sjukdom, import- och exportförbud, transportstörningar och pandemier. Om force majeure fortsätter i mer än tre månader har både Ninja och kunden rätt att annullera beställningarna utan någon kompensation eller straffavgift för försening. Ninja kommer att informera sina kunder om eventuella förseningar inom rimlig tid.
Dataskydd och säkerhet
Betalning i Ninja.fi:s webbutik sker med betaltjänsterna Paytrail, ShopifyPayments, Vipps MobilePay eller Klarna.
Integritet och cookies
Ninja är ansvarig för de personuppgifter som kunden lämnar till Ninja eller som Ninja erhåller i samband med kundens beställning. Ninja kommer att säkerställa korrekt behandling och lagring av kunddata. Uppgifterna används för att ingå och genomföra leveransavtalet, för riktade marknadsföringsaktiviteter som organiseras av Ninja, för att samla in betalningar och för andra situationer som är relaterade till hanteringen av kundrelationen. Informationen i Ninjas kundregister kommer inte att lämnas ut till tredje part, med undantag för aktiviteter som rör den tekniska hanteringen av webbutiken (t.ex. hantering av servern eller e-handelsplattformen). Kunden kan kontrollera de kunduppgifter som Ninja har genom att kontakta kundtjänstavdelningen på följande adress asiakaspalvelu@ninja.fi.
Butiken är byggd på Shopify-plattformen. Funktionen Shopify Network Intelligence kan samla in och kombinera dina kunddata (t.ex. IP-adress, enhets- och interaktionsdata) med andra handlare och Shopify-data för att tillhandahålla avancerade tjänster (t.ex. personalisering och analys). För mer information, se Shopifys sekretesspolicy för konsumenter (https://www.shopify.com/legal/privacy) och vår egen sekretesspolicy, som innehåller en länk till dessa tjänster och ditt samtycke och dina opt-out-alternativ.
För mer information om hur Ninja samlar in och lagrar kundinformation, besök Sekretesspolicy.
Vi använder cookies på vår tjänst. Cookies, som vanligen används i webbutiker och andra onlinetjänster, är små identifieringsfiler som överförs från servern till besökarens dator under en session. Vi använder cookies för att göra det möjligt för besökaren att flytta från en tjänst till en annan på vår webbplats under en session. Användningen av cookies är inte synlig för besökaren under sessionen och belastar inte besökarens dator.
Läs mer om cookies Integritetspolicy
Åldersgräns och föräldrars samtycke
Kunden anses inte vara myndig (18 år) förrän han/hon uppnår denna ålder. Om kunden är 15-17 år får han/hon ingå avtal om vanliga och mindre inköp utan vårdnadshavarens samtycke, men vårdnadshavaren ansvarar för kostnaderna för avtalet. För större eller exceptionella köp måste kunden vara myndig eller lämna skriftligt samtycke från vårdnadshavare.